Wie oh wie wordt dit seizoen De Slimste Mens?
Lees meer...
Riboet betekent reuring, drukte in het Maleis, en die naam is een knipoog naar de Indische roots van de drie oprichters:
Lees meer...In 2022 is de voorstelling over Miss Riboet uit voormalig Nederlands-Indië weer meerdere theaters te zien. Voor de actuele speeldata: La Lawaai.
Elsbeth Vernout behoort tot de derde generatie Indische Nederlanders. Maar wat betekent dat eigenlijk, behalve een voorliefde voor nasi goreng speciaal? In de voorstelling 'Deze en Genen speciaal' gaat ze op zoek naar de erfenis van haar voorouders. Dat doet ze door met zang, spel en tekst te duiken in de geschiedenis van Nederlands-Indië.
Ook de oorlog komt om de hoek kijken. Haar opa heeft, zoals zoveel Indische Nederlanders, in de oorlog aan de Burma-spoorlijn moeten werken. Hij heeft nooit iets verteld over wat hij daar heeft meegemaakt. Het enige wat hij mee terug bracht uit het kamp was een wollen deken, 'de Jappendeken'. Elsbeth is zich jaren later gaan afvragen hoe dat nou eigenlijk zat met die voorouders in dat andere, exotische land.In hoeverre zijn de gebeurtenissen van twee generaties geleden nog bepalend voor een theatermaker met een vleugje Indisch bloed?De gijzeling van de openbare basisschool in Bovensmilde in 1977 staat centraal in de muzikale theatervoorstelling ‘Gegijzeld' van Elsbeth Vernout, onder regie van Selma Susanna. Elsbeths zus Willemijn was destijds één van de gegijzelde kinderen in de school. De voorstelling ging in mei 2008 in première in het Tropentheater in Amsterdam en was 25 keer te zien in Nederland in samenwerking met Agents After All Theater.
Speellijst
Tekst/spel: Elsbeth Vernout, Spel: Jeannie Charlene, Piano/percussie/accordeon: Ruloff Manuputty. Regie: Selma Susanna. Coach poppenspel: Jawi Bakker. Boekingen: Agents After All Theater, Advies: Cox Habbema, Monica Akihary.
Uit de pers:
(NRC Handelsblad, Henk van Gelder) ‘(...) Elsbeth Vernout maakte Gegijzeld, een collage van authentieke brieven en andere teksten van toen, liedjes, sketches en achtergrondinformatie, waarin ze een expressief duo vormt met Jeannie Charlene.' ‘Er wordt, mede door de geserreerde regie van Selma Susanna, een onbestemd soort spanning opgeroepen die aantoont dat de hele kwestie nog lang niet kan worden genegeerd.'
(Het Parool) ‘(...) een poëtische, aangrijpende voorstelling vol herinneringen, zowel persoonlijk als uit het collectieve geheugen van wie het meemaakte.'
(AD/Haagse Courant) ‘(...) geen politiek pamflet, maar een poëtische voorstelling waarin de lijdende rol van kinderen door de eeuwen heen werd afgezet tegen de Molukse problematiek.' ‘(...) milde toon, aanstekelijke muziek en knappe metaforen in de voorstelling.'
(8Weekly) ‘De acteurs Elsbeth Vernout en Jeannie Charlene laten zien heel wat in hun mars te hebben als het gaat om verbeeldingskracht: Sierlijk dansen ze over het toneel ; ze zingen prachtig in zowel het Nederlands als het Maleis, maar bovenal maken ze indruk met hun poppentheater.' (...) Bij hun spel krijgen ze gezelschap van de formidabele en veelzijdige Ruloff Manuputty, die ervoor zorgt dat de voorstelling ook nog een enigszins Moluks gezicht krijgt.'